måndag 14 oktober 2013

Molntjänster i skolor

Clouds by d.boyd, on Flickr
Creative Commons Attribution 2.0 Generic License by d.boyd

Användningen av molntjänster i skolan diskuteras mycket just nu. Både Malmö och Kalmar kommuner har infört Google Apps for Education för att ersätta Officepaket, e-post och lärplattform efter långa och komplicerade diskussioner med jurister och Google. Samtidigt kom nyligen ett negativt besked från Datainspektionen till Sollentuna kommun för samma lösning (se beskedet).

Edward Jensinger, tidigare rektor på Pauligymnasiet i Malmö och en av dem som drev processen för att kunna använda Googles molnlösning, har en mycket läsvärd blogg som kommenterar den förvirrande situationen idag om molntjänster inom utbildning. I sitt senaste inlägg, Molntjänster och (gen)tjänster, förklarar han hur Malmö har arbetat mot ett avtal med Google som uppfyller alla svenska krav och varför frågan är så viktig för svenska skolor (och kanske även lärosäten).

- Vad det verkar så tycker Skolverket och SKL också att dessa molntjänster är viktiga för skolan. Jag har, på olika sätt, under mitt arbete med Google Apps for Education för Malmö Stads räkning kontaktat och kontaktats av dessa organisationer och de har hela tiden varit klart stödjande. Bland annat genom att beskriva det arbete vi gjorde i Malmö. Nu senast, på en konferens om Skolbibliotek som Skolverket anordnade, talade jag med dessa organisationer. Då uttalade sig personer som representerar både Skolverket och SKL att det är viktigt att hindren att nyttja molntjänster måste rensas bort och att båda organisationerna vill vara behjälpliga i det arbetet.

Debatten om villkor för molntjänster är viktig. Enligt Jensinger är molntjänster användarvänliga, tidsbesparande och ger många pedagogiska fördelar. Oavsett åsikter är det viktigt att alla börjar planera för en framtid där tjänster ligger i molnet.

- Så, det jag ser framför mig inom kort är att de juridiska problem som huvudmännen haft med ex Google kommer att lösa sig. Det i sin tur kommer att kräva av organisationerna att man hanterar dessa nya möjligheter. Det är inte så att alla kommuner kommer att slopa sina befintliga lärplattformar. Det är kanske inte ens önskvärt. Men för att skolorna ska kunna nyttja verktygen som molntjänsterna erbjuder måste man ändå ha avtalen på plats. Därför rekommenderar jag er att påbörja den resan så sakteliga. Det kommer att gynna pedagogerna och det som gynnar pedagogerna är normalt sett bra för eleverna.

Debatten lär fortsätta.

Inga kommentarer: